Fagforbundet Trøndelag støtter kampen for tariffavtale - Fagforbundet

Fagforbundet Trøndelag støtter kampen for tariffavtale

Heismontørenes fagforening sine medlemmer ved Orona Norway AS gikk 14. mai ut i streik for retten til en tariffavtale.

En tariffavtale har vært grunnleggende i ett seriøst norsk arbeidsliv siden 1907. Ett velorganisert arbeidsliv med høy tariffdekning er en av tre grunnleggende pilarer i den norske modellen. At en i hele tatt må føre en arbeidskamp for en slik grunnleggende rettighet, 111 år etter, burde vært unødvendig.

Heismontørenes fagforenings krav om en tariffavtale er viktig og riktig. En tariffavtale er viktig for et seriøst arbeidsliv, gode arbeidsforhold og en rettferdig konkurranse i bransjen. Det er forkastelig å vinne anbud og tjene penger på bekostning av de ansattes lønns-, arbeids- og pensjonsforhold.

Klubben ved Orona Norway, kjemper den samme kampen som medlemmene ved Elvebakken barnehage. Det er disse modige medlemmene som nå tar kampen. De står i spissen og kjemper en prinsipiell viktig kamp for hele fagbevegelsen.

Regionstyret i Fagforbundet Trøndelag støtter Heismontørenes fagforening og klubben ved Orona Norway AS i kampen for en tariffavtale.